Eerste week op Java. - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Paulabrands - WaarBenJij.nu Eerste week op Java. - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Paulabrands - WaarBenJij.nu

Eerste week op Java.

16 Oktober 2014 | Indonesië, Batavia

Vrijdag avond (10 okt) met een groepje uit geweest in Jakarta, nadat we wat hadden gedronken in een beergarden zijn we een club in gegaan. Jakarta is moslims maar daar merk je niets van in het nachtleven. De meiden lopen in korte jurkjes en ze drinken veel sterke drank. Wel een hele leuke avond gehad.
Zaterdag (11 okt)
Vanmorgen de trein genomen naar Bogor uurtje met de trein, een kleinere stad maar net zo vol als Jakarta, na een hostel te hebben gevonden de stad in gegaan naar de bogonische tuinen. De stadsbus is hier een klein autootjes met 2 bankjes achterin waar je soms met 15 mensen in zit.
Zondag (12 okt)
Vanmorgen met Selfi (vrouw van het hostel) een rondleiding door de stad gehad. Eerst naar de kampung (een arme wijk) gegaan, de eerste levensbehoefte is hier tv, mobiel en scooter/auto. Daarna komt pas een badkamer, wat ze hier dan ook met een tiental mensen delen. Er staat dan buiten een grote bak met water. De wijk ligt aan de rivier en gezien hier geen brug is kan je alleen met een handmatig pontje overheen. We hebben 2 fabrieken bezocht, de tofu fabriek was erg heet en slechte arbeidsomstandigheden. We kwamen een bruiloft tegen en waren zeer welkom, moest op de foto met het bruidspaar en kreeg een bordje eten in me handen! Heel leuk om te zien zo'n traditionele bruiloft.
De lokale markt op geweest waar ik bij binnenkomst gelijk misselijk werd, al het voedsel ligt hier dagen open op straat. Alle mensen wouden wederom op de foto en lachen en roepen naar ons.
Na de tour met de bus na Bandung, ritje van 4 uur. Daar aangekomen een klein hostel gevonden. Avonds met Abu een indonesiese kunstenaar bij het hostel gezeten.
Maandag (13 okt)
Vroeg vertrokken uit Bandung, 9 uur in de trein naar Jogjakarta, daar een heerlijk hostel met zwembad en regendouche.
Dinsdag (14 okt)
Vanmorgen om 3:15 opgestaan om de zonsopgang bij Borobudur te zien. Helaas was het bewolkt en geen mooie zonsopgang gezien. Borobudur de boeddhistisch tempel zelf was wel erg mooi. Door gereden naar een andere tempel, na een ritje van meer dan een uur waar me maag 3 x was omgedraaid aangekomen bij de Prambanan. Een tempel uit de periode van Java's Hindu cultuur! Er waren 3 bussen vol met schoolkinderen die waarschijnlijk nog nooit een Europeaan hadden gezien en moest steeds op de foto, als je instemt komt er gelijk een hele stroom met kinderen op je af en voor je het weet ben je 100 foto's verder .
Woensdag (15 okt)
Bij een kunst galerie geweest, veel drukke en kleurrijke schilderijen. Ze gaan de hele wereld over en exposeren ook vaak in Nederland. Smiddags een kook cursus gedaan waar we Indonesiës chicken curry, gado gado en tempe hebben gemaakt. Leuk om te zien hoeveel werk het is om zelf alles maken is en niet een pot pindasaus open te trekken maar echt zelf te pinda's stampen! Heerlijk gekookt en gegeten!
Donderdag (16 okt)
Vanmorgen vertrokken richting de Bromo vulkaan, een ritje van 11 uur met de bus. Echt een horror rit. Een veel te klein en bloedheet busje. Slapen, eten, lezen niets lukte, werden van links naar rechts gegooid en van vol gas pal op de rem. Kan nog niet wennen aan het verkeer hier!

Verslag uit: Indonesië, Batavia